5 Ağustos 2011 Cuma

Ne Umduk, Ne Bulduk?


"Yarasa kostümü giyen bir adam 'güçlü erkek'tir, ama bir kadın kedi kostümü giyerse 'dişi-şeytan' olarak görülür."

Bu sözler bana değil, bizzat Catwoman'a ait. Batman Returns filminin senaryosunda (ve roman uyarlamasında) yer almalarına rağmen, son kurguya alınmayan cinsiyetçilik karşıtı söylemlerden sadece biridir bu. Sahnenin devamında Catwoman, erkeklerden dünyayı kurtarmalarını isterken, kadınlardan tek beklentileri temiz çamaşırlar giymeleri olan iki yüzlü toplumun biçtiği standart cinsiyet rollerine baş kaldırır, onları lanetler. 

Anne Hathaway'in Catwoman kostümü giymiş fotoğrafını gördüğüm dakikadan beri, düzden, tersten defalarca okuduğum, bu çok özel kitaptaki bu vurucu cümle dönüp duruyor zihnimde. Christopher Nolan'ın Hiper-realizm diye adlandırılan, biraz da Joel Schumacher'ın cafcaflı Batman yorumundan alabildiğine uzaklara gitmek adına altının çizildiğini düşündüğüm, filmlerdeki her nesneyi işlevselleştirme, nereden geldiğini açıklama, bir amaca bağlama ısrarının, bir gün Batman'e zarar vereceğini tahmin etmek zor değildi aslında. Ama Nolan'a kimse Ra's Al Ghul'u sözüm ona "gerçeğe uygun" hale getirirken karakterin doğasındaki mistik değerleri silip süpürdüğü, Scarecrow'un maskesini korku gazının kurbanlarının üzerindeki etkisini arttırmak için gerek duyduğunda taktığı bir aksesuara çevirdiği, ya da Joker'in beyaz yüzünü kimyasallara değil, "savaş boyaları"na bağladığı için ses etmedi, çünkü adamın filmleri Post-Crisis Batman'i daha önce görmediğimiz kadar derin bir şekilde yansıtan, karakterleri az buçuk değişime uğramışlarsa da özlerini kaybetmemiş, çekilen en başarılı Modern Çağ Batman filmleriydi. (Tim Burton'ın Batman'leri karakterin Detective #27'den Batman #1'e kadar olan, 1939-1940 arasındaki ilk yılına dayanır. O nedenle Nolan filmleriyle kıyaslanmaları saçma ve gereksizdir. Tim Burton'ın Batman ve Batman Returns filmleri Altın Çağ Batman'inin mükemmel uyarlamalarıdır. Neyse... ) Selina Kyle/Catwoman'ın Nolan'ın Batman üçlemesinin son filmi The Dark Knight Rises'ın karakterlerinden biri olacağı resmi olarak duyurulduğunda, favorim olmasa da Darwyn Cooke tasarımı son çizgi roman kostümünün minimum modifikasyondan geçip filmde kullanılacağını düşünmüştüm. Arkham City fragmanlarında görülebileceği gibi, karakteri sıkıcılığa sürüklemeden hem gerçekçi, hem seksi duran o kostümle herkes mutlu olabilecekken, bugün yayınlanan fotoğrafta herhangi bir motosiklet çetesinin, herhangi bir üyesi gibi giyinmiş bir Catwoman'la karşılaştık. Ne umduk, ne bulduk?

Siyah deri Catsuit olmazsa olmazdı zaten, ama karakterin çok bilinen ve daha ilk bakışta "Kedi Kadın!" diye bağıran, kulaklı başlığının yerinde Julie Newmar'ın 1966 yılında taktığı Catwoman maskesinin 2011 model versiyonu diyebileceğimiz bir gözlük var. Hayranların çıldırma sebebi de bu gözlük. Süper kahraman serilerinin üçüncü filmleri "lanetli"yken (bkz. Spider-Man 3) Bane ziyadesiyle yeni bir imaja sahipken, Anne Hathaway zaten hayranların bir kısmının Catwoman'a uygun görmediği bir aktristken, büyük ihtimalle "işlevsel" olduğu için tercih edilmiş olan bu kostüm dizaynıyla yok yere risk aldı Nolan. 

Benim merak ettiğim soru şu: Kostüme kızın kafasını tamamen kapatan kulaklı bir başlık eklense çok mu absürd kaçardı? Yarasa kostümüyle ortalıkta gezinen kocaman bir adamın filmini izlemek kimseye anormal gelmiyor da, bir kadının kedi maskesi takması mı inandırıcılığı bozuyor, filmin gerçekliğinden dev parçalar alıp götürüyor?

Başka bir deyişle Anne Hathaway filmde, çizgi romanda taktığına benzeyen bir maske taksa 'dişi şeytan' mı olur?

Sahi, Catwoman Batman Returns'de ne demişti?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum Yap